Pagina's
- Columns
- Cyclografie
- Cyclografie
- Duitsland
- Praktisch
- Beesten onderweg
- Dag op een ripio
- Fietsen in (grote) steden
- Kaarten
- Naar de weg vragen
- Overnachtingen in de VS
- Paklijst voor binnen en buiten
- Snelweg in Chili
- Stad in, stad uit
- Van blog naar boek
- Veiligheid
- Vliegtuig en fiets
- Vrachtverkeer en fiets (Argentinië)
- Weersomstandigheden (VS)
- Wegen en weggetjes
- Wegnummering
- Wet van de Rekkende Mijlen
- Wind op de pampa
- Recensies
- Amerika van oost naar west
- Auf einem blauen Elefanten
- Carsten Janz: Beinhart
- De Sleutel van Tsjechov
- De vloek van de goeroe
- Drie kameleons
- Edith en Annette
- Filosofie van de heuvel
- Pelgrimsfietsreis
- Rondje Noordzee
- Santiago de Compostela
- Vanaf mijn vakantiefiets
- Waar extreem doodnormaal is
- Weg van de wereld
- Reisverslagen
- Ciclista en Patagonia (01)
- Ciclista en Patagonia (02)
- Ciclista en Patagonia (03)
- Ciclista en Patagonia (04)
- Ciclista en Patagonia (05)
- Ciclista en Patagonia (06)
- Ciclista en Patagonia (07)
- Ciclista en Patagonia (08)
- Ciclista en Patagonia (09)
- Ciclista en Patagonia (10)
- Ciclista en Patagonia (11)
- Ciclista en Patagonia (12)
- Ciclista en Patagonia (13)
- Ciclista en Patagonia (14)
- Ciclista en Patagonia (15, slot)
- Ciclista en Patagonia (feiten, cijfers)
- Fietsen in China
- Fietsen in Helsinki
- Fietstocht Zuidoost-Azië (01), Vertrek
- Fietstocht Zuidoost-Azië (02), De vlucht
- Fietstocht Zuidoost-Azië (03), Hanoi
- Fietstocht Zuidoost-Azië (04), Hanoi Hanoi
- Fietstocht Zuidoost-Azië (05), Vinh
- Fietstocht Zuidoost-Azië (06), Hue
- Fietstocht Zuidoost-Azië (07), Vietnamees
- Fietstocht Zuidoost-Azië (08), Regenweek
- Fietstocht Zuidoost-Azië (09), Drama
- Fietstocht Zuidoost-Azië (10), Nha Trang
- Fietstocht Zuidoost-Azië (11), Round up
- Fietstocht Zuidoost-Azië (12), Saigon/HCM
- Fietstocht Zuidoost-Azië (13), Phnom Penh
- Fietstocht Zuidoost-Azië (14), Siem Reap
- Fietstocht Zuidoost-Azië (15), Buri Ram
- Fietstocht Zuidoost-Azië (16), Buri Ram 2
- Fietstocht Zuidoost-Azië (17), Vientiane
- Fietstocht Zuidoost-Azië (18), Luang Prabang (LPB)
- Fietstocht Zuidoost-Azië (19), Vientiane 2
- Fietstocht Zuidoost-Azië (20), Bangkok
- Fietstocht Zuidoost-Azië (21), River Kwai
- Fietstocht Zuidoost-Azië (22), Johan en Nok
- Fietstocht Zuidoost-Azië (23), Onlusten
- Fietstocht Zuidoost-Azië (24), Melaka
- Fietstocht Zuidoost-Azië (25), Singapore
- Fietstocht Zuidoost-Azië (26), Slot
- Het Noorden trekt (1)
- Het Noorden trekt (2)
- Het Noorden trekt (3)
- Lekker, rendier! (1)
- Lekker, rendier! (2)
- Lekker, rendier! (3)
- Lekker, rendier! (4)
- Lekker, rendier! (5)
- Lekker, rendier! (6, slot)
- Reis naar Finland
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(1, Inleiding)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(2)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(3)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(4)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(5)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(6)
- Westwaarts: van Houston naar L.A.(7)
- Verhalen
Rubrieken
Archief
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- maart 2010
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- mei 2008
Diversen
Ciclista en Patagonia (feiten, cijfers)
Door Jan: 03/05/09
Feiten en cijfers
Over mijn fietstocht door Argentinië, Chili en Uruguay
Data en duur
Vertrek uit Nederland 11 november 2008
Terug in Nederland 4 maart 2009
Vliegreis geboekt bij ‘Argentinië on line’(Leiden)
Mijn tocht begon in Buenos Aires op 14 november en
eindigde het volgende jaar op 24 februari in Montevideo.
De tocht duurde 101 dagen. Daarvan fietste ik er 65, de overige 36 waren rustdagen.
Kerstmis bracht ik door in Ushuaia (Argentinië) en de jaarwisseling in Punta Arenas (Chili).
De totale reisafstand is 9740 km, waarvan ik 7001 heb gefietst.
De tien delen die ik niet met de fiets heb afgelegd:
– autobus van Trelew naar Comodoro Rivadavia (390 km)
– lift naar Rio Gallegos (37)
– lift door de bergen naar Ushuaia (41)
– autobus Ushuaia – Punta Arenas (661)
– vliegtuig LAN Punta Arenas – Puerto Montt (1240)
– taxi van Vicuna (Chili) tot aan de Chileense douane (93)
– lift van wegbeheer (20)
– idem tot aan de pashoogte (“Limite”) (32)
– lift wegbeheer tot Argentijnse douane (20)
– boot Montevideo – Buenos Aires (200)
Afstanden
De range van de dag-etappes was van 10,6 km (eerste stukje van de Paso del Agua Negra) tot 172 km (Villa Maria – San Francisco).
De dagafstanden in 25-en van kilometers en hun percentages:
0 – 25 km 3%
25 – 50 6 %
50 – 75 13%
75 -100 9%
100 – 125 32%
125 – 150 23%
150 – 175 14%
Van de 65 fietsdagen waren er 45 (69%) waarop ik meer dan 100 km aflegde.
Overnachtingen
In hotels.
Twee keer langs de weg gekampeerd: langs Ruta 3 bij km-paal 1085 op weg naar San Antonio del Oueste en op 2000 m in de Andes op de weg van de Paso del Agua Negra.
Hotels varieerden van gribus tot lux, alsook de prijzen van 10 tot 85 euro.
In de meeste plaatsen zijn genoeg hotels. Slecht twee keer, was een hotel volgeboekt.
Mijn fiets kreeg telkens een veilige plaats. Als de voorgestelde plek me niet zinde, bleef ik net zolang zeuren tot ik mijn zin kreeg. Risico (de taal!): een misverstand op te vatten als onwil van de hotelreceptie.
Fiets
Een Multicycle Sportive.
Voor vertrek nieuwe onderdelen: wielen, voorvork, zadel, kettingbladen achter, ketting, banden, draagbeugels voor, nieuwe voortassen merk Ortlieb, standaard.
Reserve-onderdelen: remblokjes, reservespaken, vier binnenbanden, twee buitenbanden.
Voor transport in vliegtuig een fietsdoos. Deze grote dozen (van de fabriek voor nieuwe fietsen) zijn groot en onhandig. Bovendien kwetsbaar. Vaak gaan ze onderweg kapot bij het verladen naar andere vliegtuigen.
Gereedschap: doosje met bandenlichters, plakkertjes, lijm, spaaksleutel, schroevendraaier, bahco, imbussleutels, combinatietang, set ring-/steeksleutels. Flesje kettingolie, poetslap.
De opgedroogde ketting heb ik twee maal geolied. Slechts één lekke band: na 5644 km. Een van de twee reserve banden opgelegd. Had er nog verder mee kunnen rijden.
Lekke banden plak ik altijd in hotelkamer. Bij hoge luchtvochtigheid houdt de plakker het vaak niet.
Niet tevreden over trappers: te glad profiel, zodat je met natte zolen onvoldoende greep had.
Gezondheid en veiligheid
Vooraf bezoek aan een travel clinic voor (nog) nodige vaccinaties. Tegen hondsdolheid, belangrijk voor heel Zuid-Amerika. Er zijn daar veel zwerfhonden. De drie vaccinaties zijn duur ( 82 euro/stuk).
Apotheek aangevuld en up to date gebracht; de gebruikelijke zaken: aspirine, watten, snelverband, loperamide (tegen diarree), betadine, ORS (tegen vochtverlies), norit, dutimonpoeder, steriele gaasjes, leukoplast, hansaplast, injectienaalden (met aankoopcertificaat), waterzuiveringsmiddel, pincet.
Zonnebril, zonnebrandcreme (hoge factor) en witte pet.
Helm en veiligheidshesje (fel geel).
Drinkwater bleek in de regel betrouwbaar, maar ik gaf voorkeur aan vocht uit flessen.
Kleine, tijdelijke ongemakken
Droge lippen, dode vingers en/of tenen, gevoelige schouders, zonnebrand, kramp in benen, pijnlijke pezen van de knieën, kramp in vingers bij langdurig moeten remmen, jeuk door ander eten en drinken, diarree. Heb zelden last van zadelpijn.
Uitrusting
Kleine tent van 1 kg, dikke slaapzak voor koude nachten, self inflating matras.
Gewicht bagage 32 kg.
Naast zomerse kleding ook warme trui, maillot, ijsmuts en wanten. Nodig voor bergland en Vuurland.
Grote houder voor flessen van 1½ literflessen. De elastieken-met-haken over de bagage achter maken het mogelijk ook andere flessen mee te nemen.
Verschoning, handdoeken, toiletartikelen, regenkleding, bestek, swiss army knife, beker, kooktoestel, pannengreep, aansteker, plakband en dergelijke.
Waspoeder (kleine was in hotelkamer), waslijntje en -knijpers.
Lectuur, woordenboekje, schrijfgerei.
Kaarten:
Nelles Argentina South * Patagonia Uruguay 1 : 2.500.000
Rough Guide Map Chile 1 : 1.600.000
Mapas Internacionales de Viaje Tierra del Fuego 1 : 750.000
Algemene opmerkingen
De weg van Buenos Aires naar Ushuaia (Ruta 3) is 3500 km. Sommige stukken waren onlangs geasfalteerd, andere in staat van verwaarlozing. Hoewel er delen zijn met een goed berijdbare vluchtstrook (banquina), strekt het asfalt zich in de regel uit van streep tot streep. Je fietst dus op de rand van het plaveisel (pavimento), terwijl rechts van je nauwelijks goed te fietsen valt. Dat heeft gevolgen voor je veiligheid. Op vele stukken vormen vrachtwagens de helft van het verkeer. In Chili en mutatis mutandis ook in Uruguay zijn de hoofdwegen (de snelwegen niet meegerekend) van een bredere asfaltlaag voorzien, zodat er voor de fietser een Seitenstreifen is. Mijn indruk was dat er in Chili meer aan wegenonderhoud en -aanleg gedaan werd dan in Argentinië.
De weg door Chileens Vuurland was grotendeels een steenslagweg (ripio) met wasbordstukken.. Stof van vrachtverkeer, mulle stukken. Reden voor mij om niet aan de oostzijde van de Andes naar het noorden te gaan over de even beroemde als beruchte Ruta 40. Ook de weg over de Andes, Paso del Agua Negra, was een ripio. De grenspassages op Vuurland namen veel tijd in beslag. Je wordt bij binnenkomst Chili gecontroleerd op fruit en vleesproducten. Ook soms in Argentinië bij de provinciegrenzen, waar altijd road blocks zijn.
Kenmerkend voor alle drie de landen is dat er tussen de bevolkingscentra (bijna) niemand woont. Estancia’s kunnen tientallen kilometers van de hoofdweg af liggen. Die leegte zorgde ervoor dat de gemiddelde afstanden ver boven de 100 km lagen. Gezellige dorpjes in Europese stijl zijn er niet, terwijl benzinestations dun zijn gezaaid. Wie niet van eindeloze wegen door even eindeloze ruimtes houdt, moet er niet gaan fietsen.
Op Vuurland is het weer grillig. Op een morgen bracht onweer een felle hagelbui, waarbij ik moest zorgen niet onderkoeld te raken, daarna kwam weer felle zon en in de middag een harde wind die fietsen onmogelijk maakte en je zelfs lopend naast je fiets tot stilstand kwam. In Ushuaia had je four seasons days.
Omdat mijn helm onvoldoende bescherming bood tegen de zon, droeg ik steeds vaker een pet met klep. Bij de afdaling van de pas over de Andes was ik het geklepper op mijn hoofd zo zat, dat de helm sindsdien niet meer droeg.
Het is makkelijk als je wat Spaans kent. Dat had ik niet. De meeste mededelingen langs de weg spraken voor zich en wat ik nodig had om te weten zocht ik op een een diccionario. Leerzaam waren ook de Engelstalige films op de tv met Spaanse ondertiteling.
Door het hele land kun je voor weinig geld gebruik maken van het internet (vaak bij een locutorio), terwijl Europese creditcards te gebruiken zijn voor de pinautomaten en bij betalingen. In Uruguay hadden niet alle banken passende geldautomaten.
Voor de was kun je gebruik maken van de service in je hotel, goedkoper is het gebruik van een lavanderia.
Commentaren (0)
Nog geen commentaren »
Nog geen commentaren.
RSS feed voor commentaren op dit bericht. TrackBack URL
Geef commentaar
Je moet aangelogd zijn om commentaar te plaatsen.